Zadzwoń512-279-490

Powodów, przez które wypadają włosy, jest wiele. Począwszy od tych mających źródło w niedoborach pokarmowych, stresie, a kończąc na chorobach autoimmunologicznych o nieznanym podłożu. Najczęściej spotykanymi są łysienie androgenowe, telogenowe i plackowate, jednak warto wymienić inne choroby lub czynniki, które są w stanie powodować nadmierną utratę włosów.

Łysienie bliznowaciejące

Termin ten odnosi się do łysienia, które skutkuje trwałą i często nieodwracalną destrukcją mieszka włosowego. Choroba bywa wrodzona, ale również nie wykluczone jest jej rozwinięcie się jako efekt urazów tj. odniesione rany, promieniowanie, poparzenia, poparzenia chemiczne, odmrożenia, ciężkie stany zapalne, infekcje.

Łysienie mechaniczne – Traction Alopecia

Ten typ łysienia spowodowany jest najczęściej złym doborem fryzury noszonej na co dzień. Często spotykane np. u kobiet z cienkimi warkoczami tuż przy skórze głowy lub w wyniku noszenia włosów doczepianych przez długi okres czasu.

W tym typie łysienia mieszki włosowe są stale podrażniane, co w konsekwencji prowadzi do wyłysienia. Wczesna diagnoza daje pełną szansę na wyleczenie i odrost włosów.

Chemioterapia

Wypadanie włosów na skutek chemioterapii jest procesem normalnym i najczęściej odwracalnym tuż po zakończeniu leczenia. Sposób w jaki osoba poddana chemioterapii będzie gubiła włosy, zależy od rodzaju leku cytostatycznego, dawki i indywidualnych predyspozycji pacjenta.

Cytostatyki działają na komórki szybko dzielące się w całym organizmie i z tego powodu atakują również włosy, które w 90% są w stanie anagenu, czyli wzrostu (nieustannie namnażane są komórki, włos codziennie wydłuża się).

Trichotilomania

Schorzenie o podłożu psychologicznym. Polega na nawykowym wyrywaniu włosów z głowy, a nierzadko również brwi czy rzęs. Zaburzenie ujawnia się najczęściej u dzieci i nastolatków. Spowodowane jest zaburzeniami psychicznymi lub stresem, a wyrywanie włosów jest formą jego odreagowania.
Często sam moment wyrywania włosów występuje bezwiednie. W większości przypadków trichotilomania ustępuje samoistnie, czasami jednak konieczna może okazać się wizyta u psychologa i podjęcie terapii.

Łojotokowe zapalenie skóry

Jest schorzeniem o podłożu hormonalnym, mogącym spowodować przejściową utratę włosów. Schorzeniu towarzyszy stan zapalny skóry, spowodowany nadmiernym wydzielaniem łoju przez gruczoły łojowe znajdujące się blisko mieszków włosowych.
Mieszek włosowy w łojotokowym zapaleniu skóry głowy nie ulega degeneracji.

Wypadanie włosów i Menopauza

Wypadanie włosów w czasie menopauzy związane jest ze zmianami hormonalnymi w organizmie kobiety. Spada poziom estrogenów, przyczyniając się do skrócenia fazy wzrostu włosa. Zmianie ulega także sama struktura włosów – przez zaburzenia hormonalne, androgeny działają silniej na włosy u kobiet w wieku menopauzalnym, powodując zmniejszenie średnicy łodygi włosa, utratę blasku. Włosy mogą stać się też bardziej łamliwe, potrzebują więc większej uwagi i pielęgnacji.

Wypadanie włosów po ciąży

Wypadanie włosów u młodych mam jest procesem w pełni fizjologicznym. Podczas ciąży bowiem poziom estrogenów wzrasta. Faza wzrostu włosa wydłuża się, włosy niemal nie wypadają – ani przy szczotkowaniu ani przy myciu. Nienaturalnie podwyższony poziom estrogenów jednak spada po urodzeniu dziecka i właśnie wtedy, między 3 a 6 miesiącem od porodu, zwiększa się znacząco wypadanie włosów. Włosy, które nie wypadły w trakcie ciąży, wypadają prawie w tym samym czasie, potęgując wrażenie nadmiernego wypadania włosów. Wszystko powinno jednak wrócić do normy po około roku od urodzenia dziecka.

Wypadanie włosów w Zespole policystycznych jajników (PCOS)

Zespół policystycznych jajników (PCOS) to choroba endokrynologiczna, na którą cierpi około 15% kobiet. Objawia się zaburzeniami cyklu miesiączkowego i jednoczesnym problemem z płodnością, otyłością i nierzadko, nadmiernym owłosieniem. Wpływ na ten ostatni ma hiperandrogenizm, który jest główna cechą PCOS. Powoduje on łysienie na koronie głowy – o typowym wzorcu dla łysienia androgenowego. Niezbędna będzie tutaj kontrolowanie stanu zdrowia u lekarza ginekologa – endokrynologa.

Zadbaj o swoje włosy już dziś! 512-279-490