Zadzwoń512-279-490

Szacuje się, że ten typ łysienia dotyczy nawet 0,1% populacji, co stanowi około 4 milionów ludzi na świecie. Łysienie plackowate dotyka osoby dorosłe niezależnie od płci, a także dzieci. Może rozwijać się stopniowo lub zatrzymać się na jednej postaci. Postawienie diagnozy zwykle nie jest trudne, ale mimo to, należy wykluczyć inne schorzenia.

Przyczyna

Przyczyna choroby nie została w dalszym ciągu poznana i odpowiednio zgłębiona. Naukowcy przychylają się jednak ku podłożu autoimmunologicznemu jako czynnik aktywujący chorobę oraz, być może, genetyce. Najnowsze badania jasno dowodzą, że czynników determinujących pojawienie się schorzenia jest więcej niż jeden.

Przebieg

W łysieniu plackowatym, organizm uznaje za “obce” mieszki włosowe i skutecznie je atakuje. Często odnotowuje się, że u osób dotkniętych tym schorzeniem, istnieją również inne choroby o podłożu autoimmunologicznym, tj. bielactwo, choroby tarczycy, reumatoidalne zapalenie stawów i inne.
Nie jest to jednak żadną regułą i osoba cierpiąca na ten typ łysienia może być w pełni zdrowa, nie mając jakichkolwiek innych objawów.

Rozpoznaje się trzy typy łysienia plackowatego:

• Alopecia areata – występuje zdecydowanie najczęściej, gdzie skóra głowy łysienie w sposób ogniskowy (charakterystyczne “placki” o różnej średnicy),
  • Alopecia totalis – zaawansowana forma alopecia areata, gdzie włosów pozbawiona jest cała głowa,
  • Alopecia universalis – utrata włosów na całym ciele, najbardziej zaawansowana forma łysienia plackowatego.

Zdarza się, że osoby cierpiące na łysienie plackowate odczuwają bolesność skóry głowy, pieczenie lub świąd. U innych zaś schorzeniu nie towarzyszą żadne dolegliwości.

Prognoza

Niestety, nie jest możliwe przewidzenie przebiegu łysienia plackowatego. U wielu osób zatrzymuje się bowiem na łysieniu plackowatym-ogniskowym (alopecia areata). Z kolei u innych, schorzenie będzie ewoluowało w bardziej zaawansowaną formę jak alopecia totalis czy universalis.

Co ważne, mieszki włosowe w tym schorzeniu nie ulegają trwałemu uszkodzeniu i zawsze istnieje szansa na całkowity odrost włosów, niezależnie od tego jak długo trwa choroba. Najczęściej obserwuje się remisje choroby z poziomu alopecia areata. Gorsze rokowania mają także osoby, u których łysienie plackowate pojawiło się już we wczesnym dzieciństwie.

Dermatologia ma dwojakie podejście do leczenia łysienia plackowatego.
Często zaleca się wyłącznie obserwację, z racji, że choroba często cofa się samoistnie (około 70% pacjentów, w fazie choroby do 1 roku).

Jeśli zostanie podjęta decyzja o leczenie, najczęściej stosuje się: kortykosteroidy, mezoterapie, środki miejscowe wywołujące przekrwienie skóry, fototerapię i inne.
Najlepsze rezultaty otrzymuje się w alopecia areata, gdzie tylko niewielkie obszary skóry głowy są dotknięte łysieniem. Trwałość efektów terapii lub jej powtarzalność jest kwestią indywidualną.

Zadbaj o swoje włosy już dziś! 512-279-490