Cukrzyca a wypadanie włosów

28/11/19

Cukrzyca a wypadanie włosów

Aby móc zrozumieć wpływ cukrzycy na wypadanie włosów, zachęcam do zapoznaniem się z dokładnym wpisem dotyczącym faz wzrostu włosa [klik]. Jednak dla przypomnienia: na naszej skórze głowy znajduje się średnio od 100 000 do 150 000 włosów. Przecięta faza wzrostu włosa (faza anagenu), trwa od 2 do około 5/7 lat. Pożądana i zdrowa wartość włosów w fazie anagenu to około 90%, czyli pozostałe 10% może znajdować się w fazie wypadania (telogenowej). W trakcie fazy telogenowej, włos w przeciągu 3 miesięcy wypada i na jego miejsce zajmuje nowy włos. Średnio tracimy dziennie od 60 do 100 włosów i ta liczba jest jak najbardziej prawidłowa, bez sygnałów, że coś się dzieje z naszymi włosami jest nie w porządku. Liczba gubionych włosów powyżej 100 przez dłuższy okres czasu oznacza, że powinniśmy zastanowić się nad wizytą u lekarza lub specjalisty w dziedzinie włosów.

Jak wpływ ma cukrzyca na proces łysienia?

Prawdą jest, że często nadmierne wypadanie włosów to jedne z pierwszych oznak cukrzycy. Mało kto jednak łączy te dwa aspekty.
Znowu jednak trzeba tutaj zaznaczyć, że u każdej osoby stopień nasilenia wypadania włosów przy cukrzycy będzie zróżnicowany. Jeden cukrzyk będzie miał zdrowe i ładne włosy, drugi z kolei słabe i przerzedzone. Podobnie dzieje się przy chorobach tarczycy, anemii itp. i to jaki mają wpływ na włosy.

Cukrzyca

Cukrzyca jest chorobą metaboliczną, która wpływa na poziom hormonów w całym organizmie. Z kolei sam brak równowagi hormonalnej jest jedną z częstszych przyczyn wypadania włosów. U osób, które mają do tego predyspozycje, może więc pojawić się wzmożone wypadanie włosów a następnej kolejności – przerzedzenia. Brak równowagi hormonalne zaburza proces regeneracyjny włosów, a tym samym ich wzrost.

Wpływ cukrzycy na włosy (mieszek włosowy)

Słaba cyrkulacja krwi u cukrzyków – mieszek włosowy otrzymuje potrzebne mu składniki odżywcze i tlen przez mikroskopijne naczynia włosowate. Ważne dla włosów jest więc dobre krążenie krwi.
W cukrzycy podwyższony poziom glukozy zagęszcza krew, która staje się bardziej „lepka” – co utrudnienie jej swobodny przepływ. Dodatkowo, w chorobie cukrzycowej dochodzi do uszkodzenia samych naczyń krwionośnych, które odżywiają mieszek włosowy. Zahamowaniu ulega wtedy faza wzrostu włosa, włos rośnie wolniej lub po prostu wypada, pozbawiony dopływu krwi.

Infekcje – niestety, ale wysoki poziom cukru przyczynia się do osłabienia układu immunologicznego. Przez to cukrzycy częściej chorują, są podatni na infekcje. Ciągła walka układu immunologicznego z bakteriami i wirusami wpływa osłabiająco na włosy.

Utrata wagi – problem z utrzymaniem prawidłowej wagi u osób chorych na cukrzycę jest częstym problemem. Zwiększa się wtedy aktywność fizyczną, zmniejsza podaż kalorii w diecie. Włosy bardzo nie lubią drastycznych diet. Diabetyk czuje się lepiej, ale może okazać się, że organizm „wyłączył” z głównego łańcucha potrzeb właśnie włosy, skórę – a energię z kalorii przekierował do organów, które tego najbardziej potrzebują i są konieczne aby utrzymać podstawowe funkcje życiowe.

Wypadanie włosów a leki przeciwcukrzycowe

Leki na cukrzyce, które mogą spowodować wypadanie włosów to przede wszystkim leki zawierające metformina i gliklazyd*. Badań potwierdzających tę tezę jest zdecydowanie za mało, jednak wiele jest ku temu przesłanek. Wielu cukrzyków zgodnie bowiem twierdzi, że leki zawierające metforminę oraz gliklazyd powodują wypadanie włosów.

https://www.ehealthme.com/ds/gliclazide/loss-of-hair/ -> badania na grupie kobiet w wieku 50 lat i powyżej, które po pół roku brania leku zawierającego gliklazyd, zauważyły u siebie zwiększone wypadanie włosów.

Cukrzyca a telogenowe wypadanie włosów

Choroba cukrzycowa i telogenowe wypadanie włosów mogą również być ze sobą powiązane. Brak dobrej cyrkulacji krwi, a co za tym idzie, gorsze odżywienie mieszka włosowego mogą prowadzić właśnie do rozlanego przerzedzenia włosów. Nie ma jednak obaw o brak odrostu włosów w późniejszym czasie, ponieważ łysienie telogenowe jest w pełni odwracalne, jeśli tylko zdiagnozuje się się powód przez który włosy wypadają. W przypadku cukrzycy, jeśli to ona jest jedynym powodem wypadania włosów, rozwiązaniem będzie regulacja poziomu cukru we krwi, czyli odpowiednio dobrana kuracja lekami, dieta oraz ćwiczenia.

Cukrzyca a androgenowe wypadanie włosów

Z powodu braku równowagi hormonalnej spowodowanej cukrzycą, może dojść do przedwczesnego uaktywnienia się łysienia androgenowego. Proces ten zajdzie wyłącznie u osób, których mieszki włosowe są do tego genetycznie predysponowane. Rozróżnić początkującą fazę łysienia androgenowego od telogenowego pomoże Wam wyspecjalizowany trycholog lub lekarz dermatolog.

Jeśli diagnoza pada na łysienie androgenowe – wtedy zaczyna się długi proces walki z deminiaturyzacją mieszków włosowych. Odpowiednio dobrana kuracja, najczęściej łączona, potrafi przynieść w dzisiejszej dobie bardzo dobre rezultaty. Bardzo ważny jest czas diagnozy – im szybsza, tym większe szanse na zachowanie włosów.

Mikropigmentacja skóry głowy Wrocław, mikropigmentacja głowy Wrocław, pigmentacja skóry głowy Wrocław, pigmentacja włosów Wrocław, uzupełnianie włosów Wrocław | HAIR CLINIQUE